Det er Grue kommune, Grue demensforening og andre frivillige som tilbyr dette til personer med demens/hukommelsessvikt. Man trenger ikke være god til å synge, for her skal alle kunne synge med den stemmen man har. Mange slutter å synge og bruker stemmen sin mindre, når man blir eldre eller får en demenssykdom, men stemmen kan bli bedre og sterkere hvis man bruker den mer. Uansett; her er det sosiale og sanggleden aller viktigst.

Allsangen skal foregå på tirsdager fra kl.16.00 til kl.17.30 i Peisestua på Grue Helsetun. Vi synger en times tid først, og serverer kaffe og rundstykke den siste halvtimen. Det er viktig at dette blir en koselig stund, både med sang, bevertning og sosialt samvær.

Sangene skal være kjente, og vi har noen til å spille piano og være forsangere, så vi har noen som leder an sangen. Andre frivillige er behjelpelige med å bla i sangheftene, servere og ikke minst synge. Det er ønskelig at det er en pårørende eller en ledsager med, i hvert fall i begynnelsen. Hvis man som pårørende heller har lyst til å prate med andre pårørende eller ledsagere, enn å delta på sangen, så kan man det. Demenskoordinator Mari vil også være tilstede av og til. Det er mulig å prate med henne eller avtale tid for en prat. Vi kan dessverre ikke være behjelpelige med skyss.
Første allsang er tirsdag 5.september 2023 kl.16.00-17.30.

Vi vet at sang og musikk er bra for alle, men i særlig grad, personer med demens/hukommelsessvikt. Man kan slite med å huske ting i hverdagen, men sangene man kunne tidligere, sitter fortsatt. Man husker kanskje ikke etterpå at man har vært på allsang, men man har en stemning av glede innvendig og den gjør godt resten av dagen. Sang er helsebringende også fordi man får bedre pust og styrket muskulatur. Det kan også virke smertestillende fordi man utskiller lykkehormoner når man synger.

Er dette noe for deg, ta kontakt med:
Ann Kristin Thomassen (leder Grue demensforening) tlf. 41631677 eller e-post: ann.kristin.thomassen58@gmail.com eller
Mari Bredvold Gundersrud (demenskoordinator) tlf. 48287489 eller e-post: Kjersti.Mari.Bredvold.Gundersrud@grue.kommune.no

Vi håper at mange finner veien til Grue Helsetun og blir med på allsang.
Velkommen!