Gråhestenrunden

Kart over GråhestenrundenGråhestenrunden starter ved Lindtjernet turområde. Her er det gode parkeringsmuligheter. Runden byr på flere valgmuligheter med varierende lengder.

Deler av denne stien er Finnevegen

To ruter: Hele Gråhestenrunden er ca. 12 km og har trasé på både øst- og vestsiden av Finnskogvegen.

Du kommer til Gråhesten fra Kirkenær (Lindtjernet) eller fra Namnå (ved Svartmoen).

Rasteplass

Ta gjerne med drikke og noe godt å spise. Ca. halvveis på runden, på Gråhesten, er det  bord og stoler og noen stokker å sitte på.

Ønsker du en litt kortere tur (ca. 9 km) følger du merkingen for Gråhestenrunden/Finnvegen østover fra Lindtjernet, etter ca. 2,4 km kommer du til en snuplass. Fortsett videre på stien fra andre siden av snuplassen.

En tur på ca. 6 km er også et alternativ. Følg samme merkingen østover fra Lindtjernet, etter ca. 2,4 km, fra snuplassen, følger du grusveien vestover (ta til høyre), kryss Finnskogvegen og følg merkingen tilbake til Lindtjernet.

Om du ønsker å gå tur/retur Lindtjernet/Gråhesten er det en tur på 8,8 km.

Den korteste runden, ca. 2,7 km, er Vannverksrunden / Mosjonsrunden. Den starter fra Lindtjernet turområde, denne runden er merket med blå og oransje «treklosser».

Fra Kirkenær

Kjør ca. 3 kilometer østover på Riksveg 201 fra Grue rådhus. Ved skiltet ”Tursti,” 400 meter etter ferista, svinger du inn på parkeringsplassen hvor du finner tavle med mer informasjon om turstiene og toppturene i området. Kartet viser også turstiene Vannverksrunden (ca. 2,7 km), merket med blå og oransje treklosser.

Toppturen til Gråhesten starter ved parkeringsplassen. Den er merket iht. Merkehåndboka, med blå maling og skilter. Start er i retning øst (bak bygget) eller fra grinda (mot sør). I retning øst krysser du Rv 201, i retning sør følger du veien ca. 300 m. Følg deretter den merkede stien. Du kan gå hele eller deler av runden. Hele runden er ca. 12,7 km. Se kart på informasjonstavle ved parkeringsplassen.eller på Ut.no.

Flere tur-forslag

Du kan også gå topptur til Vardåsen fra Kirkenær ved Bergsiden via Øverbyvegen. Løypa er merket med røde bånd.

Fra Namnå

Fra Rv. 20 (nordover fra Kirkenær), ta av v/ Shellstasjonen mot Namnå. Ta av til høyre etter brua over jernbanen. Kjør til Svartmoen. Følg blåmerket løype (Spiker’n) fra Svartmoen opp på Utsiktsvegen.

Følg veien et par hundre meter mot Møllerudskoia, ta av til høyre, og følg opphengte brikker orange/blå opp til toppen. Strekningen med orange/blå brikker er tegnet rødt på kartet.

Annet

På mange av turene våre finner du postkasse med en "topptur-bok". Her kan du registrerie turen din.

Brosjyer

Brosjyre kan også fås her:

• Servicetorget Grue kommune
  • Kirkenær Sportsforretning
  • Finnskogen Turist- og Villmarksenter
  • Skaslien Gjestgiveri (turistinformasjon)
  • Finnskogen Kro og Motell (turistinformasjon)