Her presenteres prosessen, utviklingen av felles visjon og hvilke konsepter som anbefales for videre stedsutvikling på Kirkenær.

Innspill av felles visjon kom fra folkemøte og ble redigert av to representanter blant deltakerne. Denne skal legges til grunn i stedsutvikling arbeider fremover og i overordnede kommunale planer.

Felles visjon:

«Kirkenær er et levende og attraktivt samfunn midt i Grue, ei bygd med aktive innbyggere i alle aldre, hvor vi trives, tar vare på og heier på hverandre.

Vi er Grue-patrioter og kommunen vår har et godt omdømme i hele landet.

Det skapes og produseres, og vi har tatt var vare på kulturen og vår rene og urørte natur.

Her er rom for å se innover og trekke pusten.»

Konseptene som er anbefalt i det videre arbeidet er:

• Gågata
  • Møteplasser
  • Boliger for alle
  • Industriløypa
  • Mellom elva og skogen

Det har blitt testet to konsepter, Gågata og Møteplasser.

De andre konseptene trenger involvering av aktører utenfor Grue samfunnet. Kommunen prioriterer og har startet med å realisere konseptene Industriløypa og Mellom elva og skogen.

Rapporten vil bli presentert i folkemøte i løpet av høsten 2024. Datoen kommer senere.

Rapporten finner du ved å klikke på denne lenken (PDF, 17MB).